تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
خبر

از موسیقی رپ چه می دانید؟

پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403



رپ نوعی موسیقی خیابانی است که در دهه 1960 توسط سیاهپوستان آمریکایی از محله‌های حاشیه‌نشین و اغلب فقیرنشین پدیدار شد. این سبک موسیقی نوعی سلاح در برابر تبعیض طبقاتی بود که در آن زمان رایج بود. در این قسمت از ساعد نیوز به ارائه موسیقی رپ می پردازیم. با ما بمان.

موسیقی رپ مخفف «شعر ریتمیک آمریکایی» است و همانطور که از نامش پیداست، این سبک موسیقی تقریباً یک کلمه گفتاری است که با سرعتی سریع اجرا می‌شود و از مجموعه‌ای ادبی مانند قافیه در متن این سبک استفاده شده است.

در حال حاضر موسیقی رپ با مضامین مختلفی ارائه می شود و دارای زیرشاخه های متعددی چون باندی، دی عشقی (احساسی)، اعتراضی و انتزاعی است که محبوب ترین آنها رپ دی لاو است. می توان گفت که کلام و اشعار نقش اصلی را در این موسیقی ایفا می کند و تمرکز و توجه اصلی خواننده رپ در این قسمت از موسیقی است.

ساختار کلی دم

پس از گسترش موسیقی رپ در جهان، این موسیقی تنها به عنوان نوعی اعتراض متوقف نشد، بلکه اشکال دیگری نیز به خود گرفت. به همین دلیل است که امروزه علاوه بر رالی، آهنگ های احساسی، باز و گانگا نیز توسط رپرها اجرا می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، رپ احساسی امروزه محبوب ترین زیر ژانر این سبک در بین طرفداران است و پس از آن رپ اعتراضی که پایه و اساس این موسیقی بود. برای دانلود آهنگ خارجی کلیک کنید.

این سبک بر اساس «بیت» است و معمولاً از آلات موسیقی که عمدتاً به همراه متن، بیت باکس یا دی جی اضافه می شوند، استفاده چندانی نمی کند. اما در برخی تم ها و آهنگ ها استفاده از گیتار الکتریک و درام نیز محسوس است. در گروه‌های رپ سبک‌های دیگر، معمولاً تعداد سازهای مختلف افزایش می‌یابد و مخاطبان نسبت به گروه‌های رپ، ساز بیشتری می‌شنوند.

تاریخچه موسیقی رپ

اولین قطعه رپ توسط سیاهپوستان آمریکایی در برانکس، نیویورک در دهه 1960 ساخته شد. جوانان سیاه پوست از موسیقی رپ برای مبارزه با نژادپرستی استفاده می کنند. علاوه بر سیاه‌پوستان که پایه‌گذاران موسیقی رپ آمریکای لاتین به شمار می‌روند، نقش مهمی در توسعه و پیشرفت این سبک داشتند.

رپ در دهه 1970: خوانندگان Dancehall سبک رپ را برای موسیقی هیپ هاپ تعریف کردند. همین امر در مورد رپرهای دیسکو و جاز نیز صدق می کند.

رپ در دهه 80: مردی به نام مل مل راه را برای رپرها در زمینه مفاهیم سیاسی و اجتماعی هموار کرد. و در این دوره بود که گروه تحت رهبری DMC رپ و راک را با هم ترکیب کردند و با انتشار Rushing Hell سبک رپ راک را شکل دادند.

رپ در دهه 90: در این دوره آزادی و اراده رپرها برای استفاده از هر کلمه ای در متن ترانه افزایش یافت.

رپ در دهه 2000: در این دوره آنها تکنولوژی را به آهنگ های رپ و ریمیکس کردن رپ های قدیمی وارد کردند و سبک رپ در جنوب و غرب آمریکا برجسته تر شد.

رپر کیست؟

به کسی که رپ می خواند رپر یا رپکون می گویند. همه خوانندگان و نوازندگان با هر سبکی وظایف خود را دارند. برای خواننده های رپ بسیار مهم است که چگونه متن شعر را اجرا کنند و در هنگام خواندن از چه تکنیک هایی استفاده کنند تا حس مورد نظر را به شنونده منتقل کنند.

رپ فارسی

رپ ایرانی اولین بار در اواخر سال 800 هجری قمری اجرا و خوانده شد و پس از دوره صفویه رواج یافت. رپ ایرانی امروزه تحت تاثیر موسیقی غربی است. اما همه امکانات را ندارد.

رپ فارسی از نظر مضمون و محتوا شبیه به رپ غربی است و بیشتر مضامین اجتماعی، سیاسی، اعتراضی و غیره دارد. در اشعار رپ فارسی از آرایه های زیادی مانند تشبیه، کنایه، کلمات و غیره استفاده شده است.

رپ در ایران از دهه 70 رواج یافته است. اما در ابتدای کار به صورت غیرقانونی و زیرزمینی بین مردم پخش شد. چون مضامین غیراخلاقی و الفاظ توهین آمیز و... داشت اما به مرور و به مرور زمان از محتوای غیراخلاقی کاسته شد و جنبه اجتماعی تری به خود گرفت و همین امر باعث شد که موسیقی رپ نیز منتشر شود. پس از آن در دهه 80 خوانندگانی چون سروش لشکری ​​(هیچکس)، رضا ناصری آزاد (پیشرو) و گروه زدبازی در این سبک شروع به کار کردند. و تا به امروز تعداد آنها در حال افزایش است و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. برای دانلود آهنگ رپ به سایت موزیک باران مراجعه نمایید.

موسیقی رپ ایرانی بر اساس اشعار و محتوا به پنج دسته تقسیم می شود. با این طبقه بندی می دانیم که برخی می گویند موسیقی رپ کاملا نامناسب و نامناسب است که این یک سوء تفاهم کامل است. این پنج دسته عبارتند از:

گروهی که ترانه هایشان محتوای اعتراضی سیاسی و اجتماعی دارد. برخلاف بقیه علی سورنا، بهرام، فورور، قاف، فدایی، درویش، عمید سفیر، عین، راز، سهیل سرب، بامد، قابوس، نوید صدر، شش، صدیق واحدی (صداق)، فریما حبش زاده (ژستینا)، پوریا پوتک. ، ارسلان دگرد، امیر سانیا، فرشاد و...

گروه هایی که آهنگ هایشان حاوی محتوای خشونت آمیز و جنگی است. در این دسته می توان از خوانندگانی چون حسین، علی اوج، امیرخالوت، سینا سیکاس، نیما نیموش، حسام استپس و ... نام برد.

گروه هایی که برای ترویج ارزش های اجتماعی تلاش می کنند. برخی از آنها یاس، محمد بی باک (بی باک)، موئر، حامد فرد، عماد قویدل و ... هستند. این گروه از موسیقی رپ با دقت بیشتری عمل می کنند.

گروه هایی که هدفشان سرگرمی و مهمانی است. مانند علیرضا جزایری (علیرضا جی جی)، سیووش جلولی (سیجل)، بهزاد داورپناه (لیتو)، سپهر شهابلو (خلسه)، گروه وونتونز، گروه Gz، اپیکوربند، جیدال، تهام، پایا، عرفان، سوگند، مهتا، سینا ساعی، سینو مافی، هاشایور اس آر، حسین تهی و...

گروهی که نزدیک به موسیقی پاپ یا موسیقی R&B و رمانتیک می خواند. مثل امیر تتلو، اردلان تومه، رضایا، آرمین تی وی اف ام، شاهین فلکت، حسین مخته، سامی بیگی، 25 باند و...

برخی از رپرهای معروف ایران

یاس: یاسر بختیاری با نام هنری یاس یکی از برجسته ترین چهره های موسیقی رپ فارسی است و بیشتر ترانه های او حاوی نقد و اعتراض به معضلات و بحران های اجتماعی مانند فقر، اعتیاد، بیکاری، خودکشی و طلاق است. .

هچکاس: سروش لشکری ​​با نام هنری هچکاس خواننده رپ فارسی و یکی از پیشگامان رپ خیابانی در ایران است که آلبوم جنگل آسفالت او را به شهرت رساند.

حسین: حسین رحمتی با نام هنری حسین یا حسین ابلیس یکی از رپرهای معروف ایرانی است که فعالیت خود را از سال 1381 آغاز کرد.

رضا پورش: محمدرضا ناصری آزاد خواننده، آهنگساز، تهیه کننده و ترانه سرای رپ فارسی است. فعالیت غیر رسمی خود را از سال 1356 آغاز کرد.

شش: محمدرضا به عنوان یک خواننده رپ فارسی معروف است و کار خود را از سال 1388 آغاز کرد.

بهرام: بهرام نورایی در سال 1392 موسیقی هیپ هاپ را معرفی کرد و از سال 1392 فعالیت خود را در زمینه موسیقی رپ فارسی آغاز کرد.

عرفان: عرفان رسولی خواننده رپ و نوازنده ایرانی است. او فعالیت موسیقی خود را با آهنگ «شستن» آغاز کرد و اولین آلبوم موسیقی خود را در سال ۱۳۹۵ منتشر کرد.

سهراب ام جی: سهراب ام جی یکی از اعضای اصلی گروه زدبازی بعد از سامان و مهراد است که در گنگ و دیس لاو کار می کند.

مهراد هیدن: مهراد مستوفی راد، معروف به مهراد هیدن، خواننده و نوازنده ایرانی است که در ژانرهای رپ، راک و هیپ هاپ و همچنین آهنگسازی و نوشتن شعر رپ فعالیت می کند.

جدال: علی کونی‌ن‌زاد خوانندگی را از نوجوانی با نام هنری علی جدال آغاز کرد. او فعالیت رسمی خود را با انتشار آلبومی به نام ققنوس آغاز کرد

 



برچسب ها : ,
 
Blogtez