تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
خبر



زانو بزرگترین مفصل بدن انسان است. هنگام راه رفتن و ایستادن زانوها وزن بدن ما را تحمل می کنند. و زانوها هنگام دویدن و همچنین هنگام بالا و پایین رفتن از پله ها فشار زیادی وارد می کنند. در مفصل زانو استخوان ران قرار دارد. درشت نی و سه کشکک مرتبط که ران را به ساق پا متصل می کنند. به عبارت دیگر، زانو یکی از مهم ترین مفاصل بدن محسوب می شود. به خصوص برای ورزشکاران این به این دلیل است که این مفصل در ورزش در معرض خطر بالایی قرار دارد زیرا استخوان های متصل کننده آن ضعیف هستند. مفصل زانو قادر به محافظت در برابر نیروهای جانبی و چرخشی نیست.

هر فردی ممکن است در زندگی خود مشکلات زانو مانند درد مزمن زانو، درد مزمن، تورم یا حساسیت در یک یا هر دو زانو را تجربه کند. علت زانو درد با علائمی که تجربه می کنید مشخص می شود. بسیاری از بیماری ها مانند آرتروز زانو، التهاب زانو، پارگی و پارگی منیسک می توانند باعث ایجاد درد در زانو شوند، البته انواع مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد. با کلینیک فیزیوتراپی زنجان همراه باشید.

دلایل زانو درد چیست؟

زانو درد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. دلایل اصلی زانو درد به شرح زیر است:

آرتروز زانو – آرتروز یکی از شایع ترین علل زانو درد است و روش های زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد.

آسیب های رباط: آسیب های رباط می تواند در طول فعالیت های ورزشی رخ دهد و باعث ناراحتی و بی ثباتی در عضلات زانو شود.

روش های درمان زانو درد

روش درمانی مورد استفاده برای تسکین درد زانو بستگی به علت مشکل دارد. بنابراین در این مورد مهم ترین نکته تشخیص علت قبل از شروع برنامه درمانی است. اگر از تشخیص مشکل مطمئن نیستید یا به شدت آن مشکوک هستید، لازم است قبل از شروع برنامه درمانی با پزشک خود مشورت کنید. در زیر برخی از انواع درمان های مورد استفاده برای زانو درد ذکر شده است. لطفاً توجه داشته باشید که همه این درمان ها را نمی توان برای همه شرایط استفاده کرد، اما ممکن است در درمان مشکلات خاص شما مفید و مؤثر باشند.

1. یخ: یخ می تواند دوست خوبی در مواقع زانو درد و تورم باشد. چه زانوی شما آسیب دیده باشد و چه از حمله آرتریت رنج می برد، قرار دادن کیسه یخ در اطراف مفصل زانو به مدت 20 دقیقه در هر ساعت باعث کاهش تورم می شود.

2. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs): این داروها بهتر از استامینوفن هستند. این داروها التهاب زانو را که منجر به درد می شود، کاهش می دهند.

3. کاهش وزن: ورزش و رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش وزن کمک کند. کاهش وزن با استفاده از این دو روش، نوک طلایی تسکین درد زانو و بهبود عملکردی است.

4. گلوکوزامین کندرویتین: برخی از زانوها به این روش پاسخ می دهند و برخی دیگر پاسخ نمی دهند. به همین دلیل در مطالعات انجام شده این رویکرد از نظر آماری موثر به نظر نمی رسد. این روش 2 تا 3 ماه قابل آزمایش است و نتیجه اثربخشی یا نبودن آن پس از مدت مذکور مشخص می شود.

5. تزریق: با تزریق مستقیم کورتیکواستروئیدها به مفصل، می توانند با کاهش التهاب، درد زانو را تسکین دهند. این روش خوب اما موقتی است. در واقع، تزریق مکرر می تواند به غضروف آسیب برساند، به همین دلیل است که پزشکان تزریق را به 3 تا 4 بار در سال محدود می کنند. برای خرید زانوبند طبی با ما تماس بگیرید.

6. PRP: خون از بیمار گرفته می شود، تحت درمان قرار می گیرد و سپس به مفصل تزریق می شود و با پروتئین هایی به نام فاکتورهای رشد غنی می شود. پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) توسط جراحان برای درمان رگ به رگ شدن عضلات استفاده می شود. اکنون شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این روش می تواند به درد زانو نیز کمک کند.

7. اوزون تراپی: اوزون درمانی یک روش درمانی تخصصی برای وارد کردن گاز ازن به بدن است. ازن استفاده می شود زیرا حاوی مقدار زیادی اکسیژن است. اوزون درمانی نوعی اکسیداسیون درمانی است و اغلب با سایر انواع اکسیژن درمانی مانند تابش خون با اشعه ماوراء بنفش ترکیب می شود.

8. ماساژ: ماساژ را می توان به عنوان بخشی از برنامه درمانی زانو درد در نظر گرفت، به خصوص اگر درد مزمن یا آسیب دیده باشد. ماساژ را می توان روی عضله چهار سر ران و عضله آسیب دیده انجام داد.

9. درمان دستی: این روش برای درمان زانو درد، متخصص را از سایر متخصصان متمایز می کند. اگرچه درمان دستی می‌تواند به موارد مختلفی اشاره داشته باشد، درمانگر اغلب از تکنیک‌هایی مانند کشش، ماساژ و تمرینات قدرتی برای آموزش مجدد بدن در حرکت و مکانیک مناسب استفاده می‌کند. درمان دستی اولین راه برای رفع محدودیت حرکتی و کمک به حرکت بیشتر بیمار است.

10. اولتراسوند: استفاده از امواج صوتی. (با گوش انسان قابل تشخیص نیست) برای تولید گرما در عمق بدن. درمان با اولتراسوند می تواند به نرم شدن بافت کمک کند. و برای درمان دستی یا ورزش آماده شوید. متخصصان از ابزارهایی برای رساندن ایمن امواج صوتی به طور مستقیم به پوست استفاده می کنند. سونوگرافی همچنین به بهبود رباط های زانو سرعت می بخشد.

11. لیزرهای کم توان: لیزردرمانی از طول موج های خاصی از نور برای تحریک روند بهبودی استفاده می کند. (اثر لیزر زیر پوست شما اعمال می شود، چیزی احساس نمی کنید). این درمان زانو درد به کاهش التهاب، خستگی و خستگی عضلات کمک می کند. همچنین به متخصص این امکان را می دهد که مفصل زانوی درمان شده را راحت تر حرکت دهد.

12. تحریک الکتریکی: تحریک الکتریکی زانو باعث افزایش قدرت عضلات پا و کاهش درد زانو می شود. این دستگاه برای افزایش قدرت، تکانه های الکتریکی تولید می کند و آنها را از طریق الکترودها به اولین ماهیچه ای که از زانوها حمایت می کند، یعنی عضله چهار سر ران، منتقل می کند. برای کاهش درد زانو، الکترودهایی بر روی پوست شما قرار می گیرد تا به آرامی اعصاب اطراف زانو را تحریک کند.

13. شوک درمانی: این روش امواج صوتی با فرکانس بالا را از طریق بافت های بدن می فرستد تا باعث تورم و درد مزمن در مفاصل مانند زانو درد شود. مکانیسم نقض شوک بر اساس ترمیم و رشد بافت ها و سلول های آسیب دیده در زانو است.

14. ورزش: بالا و پایین رفتن از پله ها، نشستن و کشش پاها می تواند درد زانو را کاهش داده و درمان کند.

15. زانوبند. زانوبند طبی مفصل زانو را تثبیت می کند و درد را کاهش می دهد یا از آسیب بیشتر جلوگیری می کند. انواع مختلفی از زانوبند در بازار موجود است. کدام یک از موارد زیر مانند پارگی رباط، پارگی مینیسک، مشکلات پا یا حتی سرطان، انتخاب زانوبند را دشوار می کند و بالعکس. برای هر مشکلی یک ناشنوایی وجود دارد که می تواند به بهبود فرد کمک کند. در ادامه این مقاله، انواع مختلف زانوبندهای سالم و چگونگی کمک به کاهش و درمان زانو درد را بررسی خواهیم کرد.

 



برچسب ها : ,
 
Blogtez