تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
خبر

بزرگ شدن بدخیم پروستات

سه شنبه 12 دی 1402



همانطور که در مقاله قبلی در مورد پروستات اشاره شد، یکی از بیماری های شایع در مردان بزرگ شدن پروستات است.

اندازه پروستات به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می شود. و نوع سرطان را سرطان پروستات نیز می نامند. درمان بسته به نوع، اندازه و درجه متفاوت است، در این مقاله دکتر کیوان آقامحمدپور در مورد چگونگی گسترش سرطان پروستات صحبت خواهیم کرد.

علت بزرگ شدن پروستات

همانطور که قبلاً توضیح دادیم، پروستات یکی از عناصر دستگاه تناسلی مردان است که به دلایل مختلفی اندازه آن افزایش می یابد. عواملی مانند التهاب یا عفونت پروستات، سن، توده های خوش خیم و غیره. منجر به بزرگ شدن این اندام و در نتیجه ایجاد مشکل در تولید ادرار می شود.

اندازه پروستات بدخیم (سرطان) چقدر است؟

یکی از بیماری هایی که مردان نگران آن هستند سرطان بدخیم پروستات است.

این بیماری سالانه هزاران سالمند را درگیر می کند.

اکثر افراد بالای 65 سال به این بیماری مبتلا می شوند.

این بیماری به دو دسته تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم می شود.

سرطان پروستات به رشد یک توده و غده در پروستات اطلاق می شود که می تواند سرعت رشد آهسته یا سریع داشته باشد. این بیماری می تواند سایر بافت ها مانند چربی و روده ها را نیز درگیر کند (تهاجمی). این بیماری در ابتدا می تواند بدون علامت باشد اما به مرور زمان در ایجاد مشکلات مجاری ادراری دیده می شود.

چه چیزی باعث سرطان پروستات می شود؟

اگرچه علت اصلی این بیماری مشخص نیست، اما طبق تحقیقات اخیر، یکی از دلایل اصلی سرطان پروستات، ژنتیک است.

سایر ویژگی های این بیماری عبارتند از:

کم کاری و ورزش نکردن

سندرم متابولیک یا چاقی

سابقه خانوادگی سرطان در خانواده

داشتیم…..

آیا سرطان پروستات کشنده است؟

تا زمانی که سرطان پروستات در مراحل اولیه و محدود به پروستات است، این بیماری کشنده نیست و می توان با جراحی یا پرتودرمانی آن را درمان کرد. اما اگر مدت زیادی از شروع این بیماری گذشته باشد و سرطان از پروستات خارج شده باشد و غدد لنفاوی، استخوان ها، کبد و ریه ها را درگیر کرده باشد (تهاجمی)، می تواند باعث مرگ بیمار شود.

درمان سرطان بدخیم پروستات

اینکه کدام روش درمانی برای درمان این بیماری استفاده می شود به سرعت رشد سرطان، میزان گسترش آن، وضعیت عمومی بیمار و حتی عوارض روش درمانی بستگی دارد.

مردان مبتلا به سرطان پروستات کم خطر (غیر تهاجمی) ممکن است نیازی به جراحی فوری نداشته باشند.

گاهی اوقات، برخی از مردان ممکن است هرگز نیاز به جراحی نداشته باشند، اما همیشه باید تحت نظر متخصص اورولوژی باشند. با مراقبت فعال، وضعیت بیمار با آزمایش خون منظم و برنامه ریزی شده، آزمایش مقعد و نمونه بررسی می شود. در صورت بهبودی در بیماری، پزشک متخصص روش درمانی جدیدی را اتخاذ می کند. مراقبت فعال یکی از گزینه های درمانی برای افرادی است که بیماری آنها کند است و تنها بخش کوچکی از پروستات را در خود جای داده است یا سایر گزینه های درمانی برای آنها سخت و دشوار است.

جراحی برای برداشتن پروستات

جراحی سرطان پروستات شامل برداشتن پروستات و برداشتن برخی از بافت های اطراف تومور و چندین غدد لنفاوی است. بسته به اندازه و رشد پروستات، عمل می تواند به صورت برداشتن کامل پروستات یا خراش دادن داخل آن باشد.

رادیوتراپی

برای حذف سلول های سرطانی از انرژی قدرتمندی استفاده می کنند که ما آن را رادیوتراپی می نامیم.

درمان هورمونی

به این ترتیب با تجویز داروهایی که از تولید هورمون تستوسترون جلوگیری می‌کند یا با برداشتن بیضه‌ها از رسیدن این هورمون به سلول‌های سرطانی (ضد آندروژن‌ها) جلوگیری می‌کند که باعث کاهش تستوسترون در بدن می‌شود، بیماری را کنترل می‌کنند.

شیمی درمانی

هنگامی که بیمار مبتلا به سرطان پروستات با هورمون درمانی بهبود نمی یابد و سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است، از شیمی درمانی برای حذف سلول ها از جمله سرطان های با رشد سریع استفاده می شود.

اگرچه امروزه افراد زیادی از این بیماری رنج می برند، اما با رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش و داشتن سبک زندگی سالم می توان احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

 



برچسب ها : ,
 
Blogtez