تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
خبر

پادکست چیست؟

جمعه 6 مرداد 1402

 


امروزه راه های مختلفی برای دریافت اطلاعات و محتوای متفاوت وجود دارد. از شبکه‌های اجتماعی پر از عکس و ویدیو گرفته تا وب‌سایت‌های خبری مبتنی بر متن، همگی محتوای جدید و متنوعی ارائه می‌کنند. در این میان شکل دیگری از تولید محتوا وجود دارد که به جای چشم برای ارائه محتوا از گوش مخاطب استفاده می کند. به این نوع محتوای صوتی پادکست می گویند.

در حال حاضر پادکست های متعددی با موضوعات مختلف در سراسر جهان تولید می شود. پادکست ها نوع متفاوت و جذابی از محتوا هستند که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده اند. در طول 15 سال گذشته، پادکست ها به دلیل راحتی آنها برای مخاطبانی که به دنبال محتوای خاص هستند، محبوبیت خود را افزایش داده اند. طبق آمار موجود، 11 درصد از شنوندگان پادکست شاغل هستند که راه بسیار خوبی برای دور شدن از همه اینها است.

پادکست ها از سال 2005 بسیار جدی گرفته شد و در ابتدا پادکست های کمی وجود داشت، اما با گذشت زمان تعداد آنها افزایش یافت و امروزه حدود یک میلیون برند مختلف در این زمینه وجود دارد و حدود 300 میلیون قسمت پادکست در اینترنت یافت می شود.

اکنون ممکن است علاقه مند به ورود به دنیای تولیدکنندگان محتوای پادکست باشید، اما روند آن را نمی دانید. این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد ایجاد یک پادکست بدانید را پوشش می دهد.

پادکست چیست؟

اولین قدمی که باید در دنیای پادکست بردارید، درک معنای این اصطلاحات است. به زبان ساده، پادکست یک برنامه صوتی است. مثل رادیو؛ با این تفاوت از طریق اپلیکیشن های مختلف منتشر می شود و خوانندگان هر زمان که بخواهند مشترک می شوند و گوش می دهند.

اگر بخواهیم این اصطلاح را با جزئیات بیشتری توضیح دهیم، پادکست مجموعه ای از قسمت های صوتی است که همگی بر یک یا چند موضوع خاص مانند دوچرخه سواری یا استارت آپ ها تمرکز دارند.

مفاهیم مهم در زمینه تولید پادکست

پس از درک معنای اصلی اصطلاح پادکست، بهتر است چند اصطلاح مهم و کاربردی در این زمینه را بدانید. اگر در مورد پادکست جدی هستید، اطلاعات بیشتر می تواند به شما کمک کند.

پودلاوتس

پلتفرمی که پادکست در آن پخش می شود، پادکست نامیده می شود. Apple iTunes، Castbox و Google Podcast سه نمونه از محبوب‌ترین نمونه‌های امروزی هستند.

پادکستر

به شخصی که پادکست می سازد پادکست می گویند.

نرخ های BPS

«هزینه به ازای نمایش» یا «هزینه به ازای هر هزار نمایش» CPM (هزینه در هر میلیون) است. این هزینه بسته به محبوبیت پادکست بین 15 تا 100 دلار متغیر است.

تل زرغون مواد

این اصطلاح برای محتوایی استفاده می شود که هرگز پیر نمی شود. به عنوان مثال، محتوای کانال آموزشی در دسته Evergreen قرار می گیرد.
 

14. در مقابل آینه تمرین کنید;

اگر می خواهید تکنیک اسپیکینگ خود را تمرین کنید و مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید، بهتر است تمرینات مختلفی را انجام دهید.یکی از این تمرین ها، تمرین تکنیک صحبت کردن در مقابل آینه است.

جلوی آینه بایستید و صحبت کنید. خودتان را به عنوان شنونده در نظر بگیرید. اگر چنین است، مراقب زبان بدن خود باشید، به حرکات خود دقت کنید و مراقب آنچه می گویید باشید. این تمرین علاوه بر نوشتن صدای شما می تواند حرکت بدنی و گفتار را تقویت کند.

15. ساختاری برای گفتگوهای خود داشته باشید.

شاید متوجه شده باشید که برخی افراد هنگام صحبت از این شاخه به آن شاخه می پرند. این امر درک کامل آنچه را که می گویند برای شنوندگان دشوار می کند. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است چارچوبی برای گفتگو داشته باشید.

مثلا، معرفی کنید و بدانید از کجا شروع کنید و کجا بروید. نباید حرف دیگران را قطع کنید.

همچنین، اگر کسی از شما سوالی می‌پرسد، به سوال او پاسخ دهید، منحرف نشوید و از همان جایی که ترک کردید ادامه دهید.

این تضمین می کند که آنچه می خواهید بگویید را فراموش نکنید. همچنین بهتر است نکات مهم سخنرانی خود را روی کاغذ بنویسید تا هنگام صحبت، حرفی را که می گویید از دست ندهید.

16. گاهی در حین صحبت لبخند بزنید.

لبخند حس بهتری به مخاطب می دهد. وقتی جلسه غیررسمی است، خوب است که لبخندی بر لبان خود بیاورید.

البته نباید به صورت مصنوعی انجام شود. اگر لبخند شما از ته دل باشد، بهتر است شنونده آن را به خوبی درک کند. هرازگاهی لبخند زدن باعث می شود احساس بهتری داشته باشید و احساسات منفی را از بین ببرید.

17. تقویت گلو.

برای تقویت حنجره لازم نیست کارهای سختی انجام دهید. تغییر مواد تشکیل دهنده می تواند راه زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد.

غذاهای اسیدی می توانند روی گلو اثر منفی بگذارند، همچنین آب سرد و آب بسیار داغ برای گلو مفید نیست. اگر می خواهید پر سر و صدا باشید باید از این غذا اجتناب کنید.

تمریناتی برای بهبود کیفیت صدا و عملکرد حنجره وجود دارد. صداهای خاصی می توانند ماهیچه های حنجره را تقویت کنند، تمریناتی در این ناحیه وجود دارد، مثلاً گفتن "زووووو" یا "اووووووو" به مدت 20 ثانیه.

همچنین می توانید یک مداد زیر زبان خود قرار دهید و صحبت کنید، این کار کلماتی را که اشتباه تلفظ می کنید نیز اصلاح می کند و گفتار شما را بهبود می بخشد.

18. تعداد گفتار;

صحبت کردن یکی از تکنیک هایی است که باید برای بهبود ارائه خود از آن استفاده کنید. با این حال، از بقیه تکنیک ها استفاده کنید، اما آنقدر صحبت نکنید که شنوندگان متوجه نشوند.

بهتر است هنگام صحبت کردن، آهسته و با دقت صحبت کنید. بگذارید دیر آمدها با شما بیایند. وقتی حساب می کنید، این فرصت را دارید که به کلمات و تمرکزی که باید داشته باشید فکر کنید.

19. از گفتگوهای بد بپرهیزید.

شايد اين طور باشد كه هنر و بيان مستقيماً پيش نمي روند; اما هر چیزی که باعث ایجاد احساسات منفی در مخاطبان شما شود، بر تکنیک صحبت کردن شما نیز تاثیر می گذارد.

مثلاً گفتار منفی خود به خود یا بدون انگیزه باعث می شود ذهن مخاطب به سمت موضوعات منفی برود. بنابراین، سعی کنید در گفتگوهای خود در مورد چیزهای منفی صحبت نکنید.

در مورد هر موضوعی که صحبت می کنید، قطعاً جنبه های مثبتی در آن وجود دارد. اما اغلب جنبه های مثبت آن را بررسی کنید و در مورد نتایج مثبتی که می خواهید با آن به دست آورید بحث کنید. در این صورت قسمت های منفی آن برجسته نمی شود.

20. احساسات خود را کنترل کنید.

هنگام صحبت کردن، احساسات خود را کنترل کنید. ممکن است در یک گروه در حال بحث یا بحث در مورد یک موضوع باشید و نظرات منفی زیادی بشنوید.

در این زمان بسیار مهم است که احساسات خود را تحت کنترل داشته باشید. اگر دوست دارید عصبانی شوید یا خوشحالی خود را بیش از حد نشان دهید، این مشکل گوینده رادیو می تواند روی تکنیک بیان شما تاثیر منفی بگذارد و از نظر مهارتی چندان مناسب نیست.
 

جایگاه خود را بشناسید

اگر محتوای شما بر روی موضوع خاصی متمرکز نباشد، شنوندگان نمی دانند چه انتظاری از پادکست داشته باشند. اگرچه اجتناب از صحبت در مورد هر چیزی و هر چیزی که می خواهید دشوار است. اما ایجاد جایگاهی برای پادکست شما برای حداکثر موفقیت بسیار مهم است.

در مورد مخاطب ایده آل خود و آنچه که باید به آنها ارائه دهید فکر کنید. در مورد چه چیزی صحبت می کنید که بلافاصله شما را هیجان زده می کند؟ از آنجا شروع کنید و ایده های خود را اصلاح کنید تا زمانی که بتوانید در مورد یک موضوع واقعی تصمیم بگیرید.

نام پادکست مهم است

عنوان پادکست باید منعکس کننده سبک شما باشد و به شنوندگان ایده بدهد که چه نوع موضوعاتی را در برنامه خود پوشش می دهید. هنگامی که عنوانی را پیدا کردید که به آن علاقه دارید، در پلتفرم های پادکست جستجو کنید تا مطمئن شوید که از قبل استفاده نشده است. همچنین مطمئن شوید که هیچ مورد دیگری که بیش از حد شبیه به نام انتخابی شما باشد وجود نداشته باشد.

شروع و پایان مهم است

در حالی که هنگام ضبط یک پادکست جدید مجبور نیستید به متون خاص و سختگیرانه متعهد شوید، اما همیشه بهتر است برای شروع و پایان برنامه ریزی کنید. به این ترتیب جزئیات مهم را فراموش نخواهید کرد. پایان هر قسمت را می توان به ابتدای قسمت دیگر پیوند داد و این برای شنوندگان جالب خواهد بود.

همچنین باید از بینندگان بخواهید که در پایان هر قسمت لایک کنند، نظر بدهند یا به اشتراک بگذارند (تماس برای اقدام).

طرح های با کیفیت بسازید

از آنجایی که پادکست ها کاملاً صوتی هستند، تنها فضایی که شنوندگان بالقوه می توانند به صورت بصری درگیر شوند، یک تصویر کوچک است. این تصویر پادکست را مشخص می کند. از لوگوهای کوچک در تصاویر کوچک استفاده نکنید زیرا تصاویر کوچک عمدتا کوچک هستند. چون نمیتونی ببینیش

از تجهیزات مناسب استفاده کنید

از آنجایی که مخاطبان پادکست چهره شما را نمی بینند، مهم است که به آنها محتوای صوتی خوبی بدهید. این به این معنی است که باید از ابزارهای مناسب مانند میکروفون، کمپرسور، پورت USB و میکسر استفاده کنید. این بخش با جزئیات بیشتر توضیح داده خواهد شد

از نرم افزار مناسب استفاده کنید

وقتی صحبت از نرم افزار پادکست به میان می آید، Adobe Audition یکی از بهترین هاست. با این حال، گزینه های دیگری نیز وجود دارد. این بخش نیز در زیر به تفصیل آمده است.

قالب خود را بشناسید

راه های زیادی برای ایجاد پادکست وجود دارد. برخی مهمان دارند، برخی کاملا شخصی هستند و حتی پادکست هایی وجود دارد که از تماس با شنوندگان به عنوان راهی برای ایجاد محتوا استفاده می کنند. میلیون ها راه برای ایجاد یک پادکست وجود دارد، فقط باید بفهمید چه چیزی برای شما مفید است.

از ارسال نترسید

به عنوان آخرین نکته، از ارسال نترسید. هنگامی که اولین پادکست خود را ایجاد کردید، سعی کنید آن را برای مخاطبان مختلف ارسال کنید. در مراحل اولیه می توانید قسمت های جدید را برای دوستان و آشنایان ارسال کنید و از آنها بخواهید که نظرات سازنده خود را با شما به اشتراک بگذارند. به این ترتیب می توانید سرعت توسعه خود را افزایش دهید.
 

ساخت پادکست

شروع یک پادکست سخت نیست. اما برای نصب آن باید چند مرحله را دنبال کنید. در اینجا لیستی از مراحل اساسی برای تولید پادکست آمده است:

موضوع و نام را انتخاب کنید

قالب پادکست و قسمت ها

ساخت پوسته

شروع و پایان موسیقی

ضبط و ویرایش صدا

برای پادکسترها ارسال کنید

برنامه ریزی

این اولین قدمی است که اغلب در پادکست نادیده گرفته می شود. بهتر است زمان خوبی را در این قسمت صرف کنید. برای این کار از یک دفترچه یادداشت یا وایت برد تا حد امکان حرفه ای استفاده کنید.

موضوعی را انتخاب کنید

پادکست باید روی یک موضوع خاص تمرکز کند. سعی کنید آن را روی موضوعی تنظیم کنید که بتواند بیشتر (بیش از 100) مؤلفه را پشتیبانی کند. به عنوان مثال، به جای اینکه یک پادکست «فعالیت در فضای باز» باشیم، بیایید در مورد پیاده روی صحبت کنیم. همیشه می توانید موضوع خود را با محبوبیت بیشتر گسترش دهید.

یک میزبان مشترک (اختیاری) را انتخاب کنید

آیا دوست، خانواده یا همکار دارید که بخواهید با او یک پادکست میزبانی کنید؟ راه اندازی یک پادکست بسیار آسان است اگر همکارانی داشته باشید. اگر هر دوی شما در مورد یک موضوع ایده‌های مشترکی داشته باشید، معمولاً گفتگوی جالبی خواهید داشت.

داشتن یک نفر برای ادامه دادن به شما نیز می تواند مفید باشد. به‌علاوه، می‌توانید کارهای اضافی ویرایش، تبلیغ و موارد دیگر را تقسیم کنید. با این حال، ممکن است نکات منفی نیز وجود داشته باشد. هر دو نفر باید برای مدت طولانی متعهد به انجام کارهای مرتبط با پادکست باشند و گاهی اوقات یک نفر نمی خواهد به همکاری ادامه دهد.

یک نام انتخاب کنید

اگر به جدول پادکست های برتر Castbox نگاه کنید، نام های مختلفی را خواهید دید. برخی نمادین تم پادکست هستند، اما برخی دیگر معنای خاصی ندارند. شما باید نامی را برای پادکست خود انتخاب کنید که گسترده تر از موضوع آن باشد. نام نباید به شدت موضوع پادکست را بی اعتبار کند.

قالب بندی پادکست ها

ابتدا باید به مسئله زمان بندی توجه کنید. در دنیای تولید محتوای صوتی، پادکست های 5 دقیقه ای و 6 ساعته با هم وجود دارند و هر کدام می توانند در زمینه خود موفق شوند. طول مناسب برای پادکست خود را انتخاب کنید.

جنبه دیگر سبک است. پادکست های مصاحبه محبوب هستند. اما آیا باید این کار را به این صورت انجام دهید؟ قطعا نه. شما باید سبک خود را پیدا کنید و بر اساس آن یک پادکست بسازید. در واقع گاهی اوقات می توانید برای افزایش مخاطبان خود از مهمان دعوت کنید.

فرمت فایل

چه چیزی باید در یک قسمت پادکست باشد؟ به عنوان مثال، در یک پادکست معمولی ممکن است یک تیزر، موسیقی مقدماتی، خوش آمد گویی، اعلامیه، مصاحبه، دعوت به عمل و موسیقی پس زمینه را به ترتیب بشنوید. شما می توانید در قالب قسمت های خود خلاق باشید.

فقط به یاد داشته باشید که هر نمایشی باید برای مخاطبان قدیمی و جدید جذاب باشد.
 

پوشش ساختمانی

جلد اولین چیزی است که مخاطب می بیند. اکثر مردم هر روز با مرور لیست های پادکست و مشاهده تصاویر جلد، پادکست ها را انتخاب می کنند. اگر توانایی خلق تصاویر زیبا و خلاقانه را ندارید، حتما از یک طراح گرافیک کمک بگیرید.

انتخاب تم موسیقی

برای اینکه شنونده بهتر آن را به خاطر بسپارد، موسیقی آغازین جذاب را انتخاب کنید و آن را در ابتدای هر قسمت پخش کنید. شما حتی می توانید موسیقی پادکست خود را ایجاد و استفاده کنید.

ضبط و ویرایش

پس از انتخاب محتوا و نوشتن مدارک لازم، باید شروع به ضبط پادکست کنید. ویرایش یکی از مهمترین جنبه های تولید پادکست است. این قابلیت در قسمت ایجاد نرم افزار پادکست به تفصیل توضیح داده شده است.

انتخاب میزبان

برای شروع نیازی به استفاده از هاست حرفه ای نیست. البته گزینه رایگان به اندازه گزینه پولی جامع نیست، اما می تواند به مبتدیان کمک کند. در اینجا چند نمونه از هاست های محبوب (رایگان و پولی) آورده شده است:

لنگر

یکی از هاست های جدید موجود Anker است، اما طرفداران زیادی دارد. این سرویس برای پادکسترها رایگان است.

Buzzsprout

یکی دیگر از گزینه های موجود Buzzsprout است که علاوه بر خدمات اشتراک، یک طرح رایگان نیز دارد. این هاست برای مبتدیان مناسب به نظر می رسد.

تار

اگر به دنبال هاست پیشرفته تری هستید، بلوبری برای شما مناسب است. آموزش ساخت پادکست زهرا شیراحمدی  این سرویس همچنان به روز می شود تا خدمات خوبی به کاربر ارائه دهد. البته این سرویس رایگان نیست و قیمت ها برای اشتراک معمولی از 12 دلار شروع می شود.

لینک را کپی کنید

پادکست منتشر کنید

در نهایت می توانید پادکست خود را منتشر کنید. به خاطر داشته باشید که برای رتبه بندی خوب از یک عنوان جذاب، جلد جذاب، برچسب های مناسب و توضیحات کامل استفاده کنید.
 

موضوعاتی برای ایجاد پادکست

یکی از سوالات اصلی در ذهن پادکسترهای جدید که فقط به دنبال راه جدیدی برای تولید محتوا هستند این است: در مورد چه چیزی صحبت کنم؟

یکی از سخت‌ترین بخش‌های یک میزبان موفق پادکست، یافتن ایده‌های پادکست است که هم برای شما و هم برای مخاطب هدفتان جالب باشد. در نهایت، انتخاب موضوع پادکستی که به آن علاقه دارید، کلید موفقیت است. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا ایده های خود را محدود کنید و موضوع پادکست مناسب را انتخاب کنید.

از علایق و سرگرمی های خود شروع کنید

مهم است که موضوع پادکستی را انتخاب کنید که واقعاً به آن اهمیت می دهید. در غیر این صورت، مخاطب شما متوجه عدم علاقه شما خواهد شد. اگر سعی می کنید در مورد موضوعاتی صحبت کنید که علاقه خاصی به شما ندارند، ممکن است مخاطب احساس کند اشتباه می کنید یا ناراضی هستید.

و اگر روی موضوعاتی که به آنها علاقه دارید تمرکز کنید، پادکست جالب تری خواهید داشت. در مورد علایق، سرگرمی ها و تجربیات خود فکر کنید یا موضوعاتی را که اغلب با دوستان و خانواده صحبت می کنید یادداشت کنید.

اهداف خود را مرور کنید

اگر هدف شما آموزش و اطلاع رسانی به شنوندگان است، احتمالاً پادکست شما رویکرد روزنامه نگاری بیشتری خواهد داشت. اما اگر سرگرمی چیز شماست، ممکن است ساختاری کمتر رسمی بخواهید. برخی از پادکست ها نیز سعی می کنند محصولات خاصی را بفروشند، در این صورت موضوع گفتگو باید توجه را به ویژگی های محصول و سایر اطلاعات جلب کند.

دعوت از مهمانان را در نظر بگیرید

دعوت از مهمانان به پادکست شما می تواند راهی عالی برای جذب شنوندگان جدید و افزایش تعامل با پادکست شما باشد. همانطور که موضوعات مختلف پادکست را می سنجید، از خود بپرسید آیا دوست دارید در مورد این موضوع با شخص دیگری صحبت کنید؟

اگر چنین است، ممکن است بخواهید موضوعی را انتخاب کنید که فضای بیشتری برای ایده‌ها، بازخوردها و آزمایش‌های جدید داشته باشد.

چه چیزی شما را از رقبای خود متمایز می کند؟

صنعت پادکست در حال حاضر بزرگ‌تر و متنوع‌تر می‌شود، بنابراین برای موفقیت پادکست‌های جدید باید متمایز شوید. عنوان پادکستی را انتخاب کنید که شکافی را در انتخاب های فعلی پر کند.
 



برچسب ها : ,
 
Blogtez